پرگار صنعتی چیست؟

پرگار های صنعتی کاربرد های زیاده در صنایع مختلف در پروسه طراحی ، ساخت و تولید ، کنترل نهایی دارند . پرگار ها از نظر سایز و از نظر کاربری تنوع زیادی دارند که در این مقاله به پر کاربرد ترین مدل ها اشاره خواهیم کرد.

پرگار ها عموما متشکل از دو بازو هستند که از یک نقطه ( بستگی به نوع کاربرد دارند ) به هم متصل هستند.

از پرگار ها جهت ترسیم ، مقایسه ی ابعادی ( اندازه گیری مقایسه ای و غیر دقیق ) ، علامت گذاری ، مرکز یابی و اندازه گیری دقیق استفاده میگردد که هر یک از این کاربرد ها در نوع خاصی از پرگارهای صنعتی دیده میشود که در ادامه این مقاله با آن ها آشنا میشویم.

انواع پرگار از نظر نوع کاربرد :

1- پرگار های صنعتی ساده :

این پرگار ها قابلیت اندازه گیری دقیق نداشته و صرفا جهت اندازه گیری های مقایسه ای و غیر دقیق ، مرکز یابی ، اندازه گذاری و علامت گذاری ، ترسیم روی کاغذ و فلزات ، طراحی صنعتی و بازرسی های غیر دقیق  استفاده میشوند.

این نوع پرگار ها دارای سه شکل بدنه ( فک ) متفاوت میباشند که در ادامه ی مقاله به آن ها اشاره میکنیم.

لازم به ذکر است پرگار های صنعتی ساده در برند های مختلف با ضخامت ها و وزن های مختلف تولید میشوند و در برخی از مدل ها پیچ تنظیم نیز به این پرگار ها اضافه میشود.

پرگار صنعتی

پرگار ساده مستقیم ( جهت دیدن مدل ها روی عکس کلیک کنید )

2- پرگار های صنعتی اندازه گیری :

این ابزار که اصطلاحا پرگار نامیده میشود و کاربری اصلی پرگار ها یعنی قابلیت ترسیم و علامت گذاری را ندارند و صرفا جهت اندازه گیری های دقیق ساخته شده اند.

مکانیزم این پرگار ها فنری میباشد به این معنی که شما با فشار دادن اهرم دهانه پرگار را باز میکنید و با رها کردن آن دهانه به صورت خودکار بسته میشود ( در مدل های داخل سنج این مکانیزم بالعکس عمل میکند )

لازم به ذکر است پرگار های اندازه گیری جهت اندازه گیری داخلی و خارجی قطعات تولید میشوند. این نوع پرگار ها در سایز های مختلف و در دو مدل ساعتی ( عقربه ای ) و دیجیتال تولید میشوند.

مشاور ابزار نمایندگی فروش رسمی پرگار های صنعتی اینسایز و آکاد و هلیوس و گروز میباشد.

پرگار های صنعتی ساعتی دارای ساعت نشان دهنده اندازه میباشند و در بازه های اندازه گیری مختلف تولید میشوند. از برترین برند های پرگار های صنعتی اندازه گیری میتوان به برند های اینسایز ، میتوتویو و آکاد اشاره کرد.

پرگار ساعتی آکاد داخل سنج مدل ۱۱-۰۳۵-۴۱۱ - پرگار صنعتی

پرگار داخل سنج ساعتی ( جهت نمایش مدل ها روی عکس کلیک کنید )

پرگار های صنعتی دیجیتال نیز دقیقا همانند پرگار های ساعتی جهت اندازه گیری  قطعات تولید شده اند با این تفاوت که به جای ساعت عقربه ای آنالوگ در آن ها نمایشگر دیجیتال جهت نمایش اندازه تعبیه شده است. در این مدل پرگار ها نیز برند های اینسایز ، میتوتویو و آکاد دارای تنوع بالایی هستند.

پرگار داخل سنج اینسایز دیجیتال ۳۵ میلی متر مدل ۳۵-۲۱۵۱ - پرگار صنعتی

پرگار داخل سنج دیجیتال ( جهت نمایش مدل ها روی عکس کلیک کنید )

انواع پرگار های صنعتی از نظر شکل بدنه و نوع فک : 

1- پرگار های مستقیم : این نوع پرگار ها دارای بدنه صاف و مستیم هستند و معمولا جهت ترسیم ، طراحی ، علامت گذاری ، مرکز یابی و طراحی هندسی استفاده میشوند. پرگار های مستقیم نیز از نظر نوک دارای حالت های گوناگون میباشند و برخی از آن ها دارای یک نوک تیز و برخی دارای دو نوک تیز یا سوزنی هستند. این پرگار ها از طول 100 میلیمتر تا 1500 میلیمتر تولید شده و در صنایع مورد استفاده قرار میگیرند.

پرگار اینسایز مستقیم مدل ۳۰۰-۷۲۴۷ - پرگار صنعتی

پرگار مستقیم ( جهت نمایش مدل ها روی عکس کلیک کنید )

2- پرگار های خارج سنج و پرگار های خارج سنج شکمی : این پرگار ها جهت علامت گذاری در سطح استوانه یا گویی ، اندازه گیری مقایسه ای خارج ، اندازه گیری شیار های بیرونی و تمامی اندازه گیری های هندسی خارج سنجی مورد استفاده قرار میگیرد.

پرگار های خارج سنج دارای دو نوع ساده ( بدنه مستقیم و نوک خارج سنج) و مدل خارج سنج شکمی (دارای بدنه هلالی شکل) میباشند.

این پرگار ها نیز با طول های مختلف تولید شده و در فروشگاه تخصصی ابزاردقیق مشاور ابزار موجود میباشند.

پرگار اینسایز خارج سنج مدل ۲۰۰-۷۲۶۲ - پرگار صنعتی

پرگار خارج سنج ( جهت نمایش مدل ها روی عکس کلیک کنید )

3- پرگار های داخل سنج : این نمونه پرگار ها که نوک به جهت بیرون دارند جهت علامت گذاری های داخلی ، محاسبه ی قطر داخلی سوراخ و استوانه ها ، علامت گذاری جهت ایجاد شیار داخلی ، اندازه گیری شیار های داخلی ، محاسبه شعاع ، اندازه گیری مقایسه ای داخل سنجی و تمامی عملیات های هندسی داخل سنجی مورد استفاده قرار میگیرند.

پرگار داخل سنج اینسایز 320 میلی متر مدل 300-7261

پرگار داخل سنج ( جهت نمایش مدل ها روی عکس کلیک کنید )

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که پرگار های صنعتی در همه ی صنایع کاربرد دارند اما بیشتر در صنایع تولید قطعات ، تراشکاری ها ، کپسول سازی ها و صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرند.

با افتخار فروشگاه تخصصی مشاور ابزار با تنوع بالایی از پرگار های صنعتی مستقیم ، پرگار های صنعتی داخل سنج ، پرگار های صنعتی داخل سنج ، پرگار ساعتی ، پرگار دیجیتال با برند های ، اینسایز ، آکاد ، آسیمتو ، گوانگلو ، هلیوس ، میتوتویو و گروز در خدمت صنعتگران عزیز ایرانی میباشد.

نویسنده بهزاد اسداله پور – تابستان 1402