ساعت اندازه گیری چیست؟

ساعت های اندازه گیری ، زیر مجموعه دسته ی ابزار دقیق های کنترل نهایی و اصلاح قطعه به حساب می آیند. به این معنی که این ابزار ها جهت طراحی کاربردی ندارند و جهت مشخص کردن خطای ابعادی قطعات در زمان تولید یا زمان بازرسی نهایی قطعات ، مورد استفاده قرار میگیرند. تمامی ساعت های اندازه گیری دارای پراپ فشاری میباشند که فشار وارده به این پراپ باعث حرکت عقربه و نمایش میزان تغییر ارتفاع سطح یا تاب و قوس سطح را نشان میدهد. باید به این نکته اشاره کرد که ساعت اندیکاتور به وسیله ی رابط ها تبدیل به دستگاه های اندازه گیری دیگر هم میشود. برای مثال افزودن رابط دورانی آن را به ساعت شیطانکی تبدیل میکند و با افزودن رابط افقی آن را به ساعت داخل سیلندر یا بورگیج تبدیل میکند ، گاهی هم با اضافه کردن یک پایه میشود آن را به دستگاهی مانند ضخامت سنج های عقربه ای یا ضخامت سنج های ساعتی تبدیل کرد.

ساعت اندیکاتور ، ساعت اندیکاتور دیجیتال ، ساعت اندیکاتور عقربه ای ، ساعت شیطونکی

ساعت اندیکاتور ( برای مشاهده ی مدل ها روی عکس کلیک کنید)

کاربرد ساعت اندیکاتور چیست؟ با انواع آن آشنا بشویم 

عملکرد اصلی ساعت اندیکاتور محاسبه تلورانس تغییر ارتفاع در سطوح میباشد. به این معنی که شما با حرکت دادن یک سطح از زیر پراپ ساعت اندیکاتر یا بالعکس حرکت دادن ساعت بر روی یک سطح ، متوجه میشوید که این سطح از کدام نقاط دارای موج و اختلاف سطح میباشد و یا در مثالی دیگر شما دو قطعه دارید که نیاز هست این دو قطعه یا شفت به صورت کامل در جهت هم راستا بودن قرار بگیرند و اختلاف سطحی بین لبه های قطعه وجود نداشته باشد. شما با ساعت کردن نقطه تقاطع دو قطعه میتوانید متوجه شوید که اختلاف سطحی در این نقطه وجود دارد یا خیر.

کاربرد ساعت اندیکاتور در همه ی صنایع به وفور دیده میشود.

ساعت ها به صورت دستی و نصب روی پایه های مخصوص که پایه ساعت نامیده میشوند قابل استفاده هستند اما در خیلی از صنایع جهت تکمیل خط های تولید و بازرسی این پایه ها روی گیره های دستگاه ها قرار میگیرند و جزوی از خط تولید میشوند. به این معنی که همیشه نیاز نیست حتما از پایه ساعت استفاده کنید!

پایه ساعت اندیکاتور ( برای مشاهده مدل ها روی عکس کلیک کنید )

انواع ساعت اندیکاتور از نظر نوع نمایش:

ساعت های اندیکاتور و به طور کلی ساعت های اندازه گیری از نظر نمایش اندازه گیری به نوع عقربه ای ( آنالوگ یا ساده هم نامیده میشوند ) و دیجیتال تقسیم میشوند.

1- ساعت های اندازه گیری عقربه ای :

ساعت های اندازه گیری عقربه ای از پراپ ( اهرم فشار ) ، رابط ها ( در برخی از مدل ها ) ، صفحه ثابت ، صفحه متحرک ، عقربه اصلی ، عقربه ی نشانه گذاری تشکیل میشوند. پراپ ساعت های اندازه گیری به این دلیل به صورت آسان قابل تعویض میباشد که این نقطه تماس زیادی با قطعات هنگام کار دارد و این دلیل باعث میشود که در این قطعه خوردگی ایجاد شود.

ساعت اندیکاتور اینسایز مدل۱۰A-2308

ساعت اندیکاتور اینسایز مدل 2308 ( برای مشاهده محصول روی عکس کلیک کنید )

2- ساعت های اندازه گیری دیجیتال:

مکانیزم کارکرد در این ساعت ها دقیقا مثل ساعت های آنالوگ ( عقربه ای ) میباشد ولی یک تفاوت بزرگ بین آن ها وجود دارد که آن تفاوت نوع نمایش اندازه میباشد.

شما هنگام کار کردن با ساعت های اندازه گیری دیجیتال خیلی راحت تر میتوانید از روی ساعت اندازه برداری کنید و هیچوقت درگیر خطای چشمی نخواهید شد.

البته ساعت های دیجیتال امکانات به شدت جذابی هم به شما میدهند که ساعت های عقربه ای از آن ها بی نصیب مانده اند.

برای مثال ساعت های اندازه گیری دیجیتال به شما امکان ذخیره چندین اطلاعات اندازه گیری را در حافظه ی داخلی خود میدهند. از دیگر امکانات جالبی که این ساعت ها دارند میشود به اتصال آن ها به کامپیوتر و نمایش اطللاعات پیوسته در آن ها  اشاره کرد.

در برخی از ساعت های اندازه گیری دیجیتال یک عقربه ی دیجیتال هم قرار گرفته است. این عقربه که به صورت دیجیتال و بر روی نمایشگر به نمایش در می آید کاربرد های گوناگونی دارد اما دلیل اصلی وجود آن نوسان گیری چشمی است. در اصل برای کسانیست که نیاز ندارند عدد دقیقی از اختلاف ارتفاع سطح خود ببینند و فقط نیاز دارند به صورت چشمی موج ها و اختلاف ارتفاع رو مشاهده کنند.

ساعت اندیکاتور اینسایز سری 2112 ( برای مشاهده مدل ها روی عکس کلیک کنید)

انواع ساعت های اندازه گیری از نظر کاربری:

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هر ابزار اندازه گیری دقیقی که دارای ساعت و نمایشگر عقربه ای میباشد جزو ساعت های اندازه گیری به حساب نمی آید و فقط ابزار هایی که مربوط به تشخیص اختلاف سطوح در حالت های مختلف هستند جزو دسته ی ساعت ها به حساب می آیند.

ساعت های اندازه گیری دارای تنوع بسیار زیادی هستند که ما در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر اصلی ترین و پر کاربرد ترین ساعت ها را به شما معرفی کنیم.

با افتخار مشاور ابزار به عنوان نمایندگی فروش ساعت اندیکاتور ، بورگیج ( گیج سیلندر ) ، ضخامت سنج ساعتی ، عمق سنج ساعتی ، ساعت شیطونکی با برند های اینسایز ، آکاد و میتوتویو در خدمت شما عزیزان میباشد.

1- ساعت اندیکاتور :

ساعت اندازه گیری مستقیم که پر کاربرد ترین ساعت اندازه گیری در صنایع مختلف به حساب می آید و با نام های ساعت اندیکاتور ، ساعت موج گیر ، ساعت لنگ گیر و ساعت تراشکاری شناخته میشود.

این ساعت ها با میزان و بازه های اندازه گیری متفاوتی در جهان و در فروشگاه مشاور ابزار موجود میباشد.

ساعت اندیکاتور آکاد ( ACCUD ) مدل ۱۱-۰۱۰-۲۲۳

ساعت اندیکاتور آکاد سری 223 ( برای مشاهده ی محصول روی عکس کلیک کنید)

2- ساعت شیطونکی :

ساعت اندازه گیری شیطانکی که اختلاف سطوح و میزان قوس در سطح های قوس دار را اندازه گیری کرده و برای اندازه گیری سطح های هلالی شکل و بیضی شکل بسیار پر کاربرد است.

ساعت شیطونکی اینسایز مدل ۰۸-۲۳۸۰

ساعت شیطونکی اینسایز ( برای مشاهده ی همه ی مدل های ساعت شیطونکی روی عکس کلیک کنید)

3: ساعت داخل سیلندر یا بورگیج :

این ساعت برای اندازه گیری قطر داخلی کف سیلندر و یا هر استوانه ای قابل استفاده است. برای مطمئن شدن از یک دست بودن قطر داخلی سیلند های موتور حتما باید از ساعت های داخل سیلندر استفاده کرد تا از آسیب های جدی و هزینه های سنگین جلوگیری کرد.

بورگیج ها در سایز ها و مدل های مختلفی در فروشگاه مشاور ابزار موجود هستند.

بورگیج های 90 درجه نیز جهت اندازه گیری سیلندر ها و استوانه های افقی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

بور گیج اینسایز ۱۶۰ - ۵۰ میلی‌ متر مدل ۲۳۲۲-۱۶۰A

بورگیج اینسایز سری 2322 ( برای مشاهده تمامی سایز های این مدل روی عکس کلیک کنید)

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که دستگاه های زیادی مانند عمق سنج های ساعتی و ضخامت سنج های ساعتی هستند که از یک ساعت و رابط ها تشکیل شده اند و نقش مهمی در صنایع ایفا میکنند که در مقاله های بعدی به آن ها میپردازیم.

دنیای گسترده پایه ساعت ها نیز قابل توجه و لازم الاشاره میباشد که به دلیل گستردگی بالا در این دسته بندی آن را در یک مقاله تخصصی در مورد پایه ها جای میدهیم.

مشاور ابزار نماینده رسمی فروش ساعت های اندازه گیری اینسایز و آکاد و میتوتویو و گوانگلو در ایران میباشد.

نویسنده: بهزاد اسداله پور – تابستان سال 1402